Tuesday, February 07, 2012

Mølleådalen i smukke vinterklæder - Rundt om Bastrup Sø

Jeg havde det på fornemmelsen.. hvis man kører eller cykler fra Ganløse eller Kirke Værløse mod Farum, så kan man til venstre se ned i en smuk dal natur, med kuperet terræn på begge sider. Det ser fantastisk ud, og jeg har længe gerne ville løbe en tur i det område.  Som afveksling til løbeturene i Vaserne, Hareskoven langs Furesø eller turene helt rundt om Furesø eller Farum sø.

Under min genoptræning af vrik og forstuvet ankel så har jeg været på udkig efter noget rimeligt fladt og uden for mange frosne mountainbike spor (eller mudder spor). Det var været lidt begrænset til Vaserne og Bistrup Hegn, hvilket er svært at få op i distancer over 16-17 kilometer i alt.

Ud og udforske området
Så jeg besluttede mig for at løbe afsted og se hvad jeg kunne finde, ude for enden af Farum Sø :-)  Det er blandt andet det jeg elsker ved trail løb og løb i skov og natur: man kan komme ud og udforske næsten overalt, og man er tæt tæt på naturen!

Og tænk så,..det viste sig at være helt nemt at finde ud til dalen ved Hestehusetange, for det er simpelthen en opmærket sti gennem området som hedder Mølleådalen.. her en god tekst fra Naturstyrelsens hjemmeside:

Mølleådalen er et meget smukt og dramatisk naturområde med stejle, skovklædte bakker, store søer, stille moser og en perlerække af gamle vandmøller fra industriens barndom. Mølleådalen samt tunneldalslandskabet omkring Buresø, Bastrup Sø og Farum Sø er et utrolig spændende område naturmæssigt, geologisk og kulturhistorisk.

Mine forventninger til den flotte natur, blev til fulde indfriet. Jeg har været derude 2 gange indtil videre her til vinter. Smukke vidder, stilhed, sneen der knirker under fødderne, noget der ligner vilde træer, siv og buske. Og selv her i starten af februar 2012 så jeg fx. en hejre.  På den seneste tur den 7. februar 2012 fik jeg optaget en masse på video, så man rigtig kan se hvor smuk Mølleådalen er når den er klædt i vinter sne hvid, koldt og klart. Og med sol på vejen hjem.

Masser af trail muligheder når anklen er frisk
Når man løber der i bunden af dalen, på grus og langs Mølleåen, så kan man ane de flotte skove der er til begge sider. Og selvfølgelig har jeg meget lyst til at undersøge og udfordre naturen. Men det kan jeg selvfølgelig ikke med den forstuvede ankel. Men det er klart et område jeg skal udforske.. det er jo ret stort området som nok skal blive fedt at løbe i.

Adgang til endnu flere fede spor - hvis jeg en dag kan
Og hvis jeg en dag kan løbe over 30 km så vil jeg prøve at løbe til Krogenlund, evt Ganløse Eged og forhåbentlig over til Burresø og Slagslunde skov. Man er faktisk ikke langt fra disse skønne områder når man først er nået til bunden af Bastrup Sø.  Ude ved Burresø deltog jeg jo i mit første offroad triathlon tilbage i 2008, med 10km skovløb, som jeg jo synes var rigtig hårdt men også meget smukt! Der vil jeg ud igen :-)

Video og GPS rute fra turen gennem Mølleådalen
Her er den sammenklippede håndholdte video fra min løbetur fra Farum/Stavnsholt, gennem Nattergale skoven eller dalen som faktisk har smukke is beklædte planter ud til Furesø i øjeblikket, over langs Farum Sø, derfra over til og gennem Mølleådalen, ud til og rundt om Bastrup Sø, og så tilbage.



Det blev omkring 24 km og jeg var helt vildt træt og øm i lårene de sidste ca. 3 kilometer.. men fantastisk tur, her ruten fra Endomondo:


Natløbetur - i fuldmåne eller kulsort stjerneklart
Mølleådalen indbyder og trækker virkelig i mig for at løbe der i mørke... for jeg tror at den isolerede placering, åbne landskab og træer osv vil være fantastisk på mange måder. Fx. badet i fuldmåne lys, eller i fuldkommen mørke med en smuk smuk stjernehimmel. Hvis man slukker sin løbe pandelampe så må det være helt vildt.. det håber jeg snart at kunne afprøve sammen med Mads.

Mølleådalen i smukke vinterklæder - Rundt om Bastrup SøSocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: