Wednesday, June 15, 2011

Mit nye favorit motionsløb - Strandpukkelløbet - Xtreme!!

Hårdt, flot og en kæmpe oplevelse!! så kort kan det beskrives: jeg har lige deltaget i Strandpukkelløbet i Tisvilde Hegn... virkelig skønt!


Strandkantsløb ... vådt hårdt sand - ja tak!
Når man løber i strandkanten med bølger, sand, tang og sten så springer man rundt for at finde det meste faste at sætte foden i... svært og det må jeg øve mig lidt i, for der er vist meget at hente :-)

Inden løbet havde jeg ikke regnet med at jeg ville være så glad for at løbe i en strandkant.. men det føltes som om det var næsten det eneste sted der var fladt!!! resten af ruten havde få flade sektioner.. uh dem bliver man altså glade for...read on :-)

Skoven er fuld af trapper - som skal løbes - både op og ned!
Når man så kommer ind i Tisvilde Hegn skov så går det så meget stejlt op og ned at man tror det er løgn .. og så så bliver det bare ved og ved :-)

Jeg fristes til at kalde det mountainbike nedkørsler, men de vil faktisk være ret svære at køre... det skal jeg helt sikkert se om jeg kan få prøvet.. og med hjelmkamera selvfølgelig :-) opaf kan langt de fleste bakker selvfølgelig slet ikke køres på mountainbike.. de er simpelthen for stejle.. evt kunne man i meget tørt vejr være heldig at en dygtig trial rytter kunne hoppe op af de sværeste!

Nedkørslerne er så svære at der næsten må hoppes fra rod eller trin til trin, eller endda gås ned.. Især når man er træt så bliver man nød til at passe en del på at benene ikke kolapser under en i bunden af bakken.. for det går opaf med det samme.

Helvede i Nord og Hareskoven kan pakke sammen
I påsken 2011 var jeg helt vild med Helvede i Nord, også i Tisvilde Hegn, men nu kan jeg dårligt huske om det var 3-4 hårde bakker ... og en lille bitte smule sand... Det løb er da i hvert fald slet ikke helvede sammenlignet med Strandpukkelløbet :-)

For ikke at tale om mine hjemlige wanna-be extreme løb langs Furesøen, i Hareskoven....det er jo barnemad:



Højdemeter og kilometertider der er værd at skrive om!
Normalt lægger jeg ikke engang mærke til hvor mange højde meter et løb har... jeg ved bare nogenlunde hvordan ruterne er og om de har nogle hårde bakker... fx. vil jeg kategorisere mine favorit løb således:
  • Helvede i Nord, 10 km ruten: en håndfuld+ hårde bakker, måske 1 eller 2 med blødt sand, og en meget stejl skovbakke. En hård rute, men alt er i skovbund, at holde lige over 4 min/km...2011 var 4m 8s.
  • Julestjerneløbet, 16 km ruten: en håndfuld bløde bakker. En god rute man nok godt kan holde under 4 min/km... 2009 var 4m 4s.
  • Eremitageløbet, 13 km: 2-3 halvhårde men bløde bakker på asfalt. Lidt for meget aftalt. Kan godt holdes under 4 min /km: 2010: 3m 57s.
og så mit nye favorit løb:
  • Strandpukkelløbet, 13 km, strand og mange extreme pukkel bakker. Ialt 315 højde meter! Føles som kun få kilometer fladt.. dog alt i dejlig skovbund. Et umuligt løb at holde under 4 min /km.. amatører som jeg selv skal være glade for at holde under 5 min/km... 2011: 4m 52s eller 12,3 km/time!!! ...
Ja, nu kan jeg så begynde at finde antal højde meter til alle løbene.. indtil videre er Strandpukkelløbet uden sammenligning det vildeste jeg kender.. Og så bliver tiderne jo derefter... fx. resultatet fra top 10 i år:

1115Michael SørensenBlovstrød LøverneH1300:58:264m15s / km
2123Christian NørfeltH1301:02:384m34s / km
3116Christian Jørn HansenH1301:03:244m37s / km
4138Claus Brun StallknechtLøberenH1301:03:424m38s / km
5111xxxxxxx xxxxxxxxxxxDanske BankH1301:06:214m52s / km
6122Tobias MatthiesenH1301:09:175m3s / km
795Lars KaarillKerteminde MotionsklubH1301:11:1501:11:15
8126Per Meyhoff-MadsenLøberenH1301:12:0401:12:04
9131Mikkel BuchgreitzH1301:12:1201:12:12
10141Jakob StausholmTHOKH1301:14:2801:14:28

Jeg har desværre ingen pulskurver eller personlige kilometer tider for jeg havde intet ur.. mit pulsur var løbet tør for strøm.. æv

Alle resultaterne kan i øvrigt ses på Trumin website..Forresten dejligt endelig at se andre tidstagnings firmaer komme lidt på banen så man undgår monopol :-)

THOK tager mange billeder af deltagerne
Nu har jeg været heldig 2 gange at være med i THOK løb i Tisvilde Hegn, og begge gange har de haft en ude og tage gode billeder af deltagerne. Billederne ligger altid kort efter på deres websites som linker til THOK picasa albumsne.. og begge gange har jeg fået lov at tage en kopi af billedet til fx. facebook.... det er altså super flink service!

Til sammenligning kan jeg huske at Eremitageløbet somme tider har en fotograf ude og tage billeder, som man så bagefter skal betale cirka kroner 100 per billede for!!!! der kan man tale om en forskel der betyder noget :-)

Alt i alt endnu et plus til THOK for at arrangere super hyggelige og gode ruter til løb! Jeg kan kun anbefale folk at komme afsted til deres løb!

Der var også et billeder af mig selv, både på ruten og ved målstregen. Dejlige minder at have :-)
Og nogle af Leif...som imponerede ved at løb 8 km ruten!

Familie hygge skovtur ved Tisvildeleje strand
Det er simpelthen så dejligt at Strandpukkelløbet ligger i midten af Juni... egentlig må det gerne ligge lidt senere på sommeren. For man er jo på Tisvildeleje strand og kan kombinere det skønne løb med en familie skovtur!

Merle og Elias glædede sig helt vildt til at komme på stranden og måske lidt i vandet. Og efter løbet var det fantastisk skønt at få skyllet sved og salt af kroppen.. selvom det jo var lidt koldt :-)

Her er lidt billeder fra den dejlige dag:


IMG_9767

IMG_9762

IMG_9770

IMG_9769

IMG_9786

IMG_9795

IMG_9800

IMG_9807

IMG_9810


IMG_9813

IMG_9815

IMG_9819






Facebook post
... min facebook post endte med at blive således:
Back from the most extreme and beautiful run "Strandpukkelløbet 2011" I ever tried!! 13,4 km of beach and steep hils (315 heightmeters) Climbs that would be hard to drive even downhill on Mountainbike.. just amazing terrain! Tisvilde Hegn is treatning Hareskoven for #1 Favorite forrest .. first i fall in love with Helvede i Nord, now i found another favorite race... can it become any better??? :-)

Picture snipped from THOK collection: https://picasaweb.google.com/110919976294620683164/StrandpukkellBet2011#5617690640287144818
Race site: http://www.strandpukkellobet.dk/


Mit nye favorit motionsløb - Strandpukkelløbet - Xtreme!!SocialTwist Tell-a-Friend

0 kommentarer: